demir döküm ızgara tava alacak olanlar bu yazı size


Demir döküm ızgara tava alacak olanlar bu yazı size. Demir döküm ızgara ve demir döküm tava, her evin mutfağında bulunması gereken iki mutfak aleti. Resimde sol tarafta görünen döküm ızgarayı yıllar öncesi IKEA'dan aldım. Üzeri koyu gri renkte kaplanmıştı. Uzun süre kullandım ve hala kullanmaya devam ediyorum. Bu aletler evladiyelik, çöpe atılma derdi yok. Biraz pahalı olsada, verilen parayı hak eden aletler. Bunca zaman döküm ızgarada balık, et, köfte, sebze gibi çeşitli yiyecekleri ızgara yaptım. Fakat, gerekli randımanı alamadım. Bu yıla kadar kullandığım döküm ızgaram, bana göre sıradan bir ızgaradan farkı yoktu. Bu yıl, demir döküm tavamı alıp kullanmaya başladıktan sonra; demir döküm ızgaramın ne kadar değerli bir alet olduğunu anladım.

Döküm tava almamı yabancı mutfak şefleri teşvik etti desem, doğruyu söylemiş olurum. Yabancı şefleri devamlı izlerim, döküm tava kullanmayanı yoktur. Ve tavayı kullanırken, tava ile ilgili mutlaka bir iki çift söz söylerler. Hoş, laf söylemelerine gerekte yok; tavayla neler yaptıklarını ve nasıl kullandıklarını gördüm. Bir hevesle, resimde sağ tarafta görünen Hecha marka demir döküm tavayı hepsiburada.com'dan kapıda ödeme seçeneği ile aldım. Tavada ızgaram gibi, üzeri gri renkte kaplanmıştı. Tavamın paslanma derdi yoktu, olduğu gibi kullanabilirdim. Fakat, tavanın  nasıl kullanılacağına dair; yabancı şeflerden öğrendiğim epey bilgiye sahip olduğumdan, tavayı hemen kullanmadım.

Demir döküm tava nasıl kullanılır? Tavayı kullanmazdan önce tava yüzeyinin yağ ile kaplanması gerekiyor. Kullanılacak yağ çeşiti yemeklik zeytinyağı veya ayçiçek yağı olabilir. Diğer yemeklik yağ çeşitleride olabilir. Ben tavamı (riviera) zeytinyağı kullanarak kapladım. Tavayı önce banyo sabunu ve sünger kullanarak sıcak su ile yıkadım ve ocak üzerinde kuruttum. İçini dışını fırça yardımıyla güzelce açık yer bırakmayacak şekilde yağladım. Fırının orta rafına tel ızgara tepsiyi koydum, altına fırın kağıdı yaydığım fırın tepsisini koydum. Fırını 180 °C dereceye ayarladım ve ısıttım. Fırının ışığı söndüğünde yağladığım döküm tavayı tel rafın üzerine, içi zemine bakacak şekilde koydum.

Bir saat bitiminde fırını söndürdüm ve tavayı fırın içinde bırakarak soğumasını bekledim. İki saat geçtikten sonra, fırınımı 200 °C dereceye ayarladım ve tekrar ısıttım. Bir saat süreyle tavayı fırında tutmaya devam ettim. Bir saatın sonunda fırını söndürdüm ve tavamın soğumasını bekledim. Tava soğuduktan sonra dışarı aldım, bir gün dışarda beklettim ve ardından tavayı kullanmaya başladım. Tavayı ocağın büyük gözü üzerinde kullanıyorum. Bir şey yapacaksam, tavayı büyük gözün yarım ısı ayarında ısıtıyorum. Tavanın ısınıp ısınmadığını elimi açarak tavaya 3-4 santim yaklaştırarak öğreniyorum. Avuç içim ısıya dayanamıyorsa, tavanın ısınmış olduğunu anlıyor ve ne yapacaksam onu yapıyorum.

Tavada işim bittiğinde soğumasını bekliyorum, içine su koyuyor ve kaynatıyorum. Kalıntıları plastik mutfak teli, ağaç spatula veya fırça ile temizedikten sonra siliyor ve ocak üzerinde ısıtarak kuruluyorum. En son, içine bir iki damla yağ damlatıyor ve bezle ovalayıp yerine kaldırıyorum. Demir döküm ızgarama tavaya yaptığım aynı işlemleri uyguladım. Unutmadan söyleyeyim, ızgara ve tavayı kapladıktan sonra; bulaşık sıvısı, deterjan çeşitleri, sabun, tel fırça, metal bulaşık teli, metal maşa ve metal aletler gibi çizici ve aşındırıcı hiçbir alet ve malzeme kullanılmaması gerekiyor, aklınızda bulunsun. Izgara ve tavamdan çok memnunum, tavsiye ederim.

Bu blogdaki popüler yayınlar

ekşi yoğurt mayasından tatlı yoğurt

yanık sütten ne yapılır

pilava ne kadar yağ konur

Aşurelik buğday ve yarma 'dövme' nedir